Långsiktig plan för skolan

För några år sen hette det att Vimmerby skulle bli ”Sveriges bästa skolkommun” till 2017. Det känns nu länge sen efter rader av besparingsförslag, för få vuxna i förskolan, intagningsstopp och skollokaler där det snöar in. Vi menar dock att trots de flesta politikers prat om en oändligt pågående ekonomisk kris så finns det alla förutsättningar att istället forma en skola och förskola som vi alla kan vara stolta över!

Det behövs en långsiktig och sammanhållen politik för skolan i Vimmerby. Det viktigaste är självklart barnens behov, rätt till en bra utbildning och en trygg uppväxt. Om vi fokuserar på det istället för på siffror kan vi bygga en skola för framtiden, som inte bara ger våra barn bästa möjligheterna, utan också långsiktigt kommer göra kommunens ekonomi bättre.

Vänsterpartiet har de senaste åren lagt en rad förslag inom skolområdet som är långsiktiga och genomtänkta. Det är dags att påminna om de förslag som vi många gånger framfört.
Kanske det viktigaste av allt är att satsa på barnen redan från början. Trygga små barn ger trygga äldre barn, och så småningom även trygga vuxna. Naturligtvis är det i första hand mänskligt viktigt, men även för kommunen i stort är barn och vuxna som mår bra ett måste för att helheten ska fungera.

Därför vill vi ha betydligt mer resurser till förskola – pengar som i vardagen innebär fler vuxna som finns till för våra barn. Att bli sedd och ha olika vuxna famnar att välja på ger en grundtrygghet när barnet växer upp. När vi dessutom för tillfället har rekordmånga barn i förskolan i kommunen är det ännu viktigare att politiker skjuter till de resurser som behövs.

Också de vuxna måste må bra på sina jobb. Tillräckligt med kollegor och en vettig arbetssituation är självklart en förutsättning för det. Till exempel gäller det barnskötare som idag inte får fasta tjänster i Vimmerby kommun utan tvingas gå på korta och otrygga anställningar. Tillsammans med Mp har vi föreslagit att detta ska ändras, för personalens skull. Trygga anställningar gör att personalen stannar och barnen får långvariga relationer med de vuxna.

Samma långsiktiga tänk måste följa med barnen upp i grundskolan. Det finns även här stora behov av mer resurser, till fler vuxna i skolan, förbättrad specialpedagogik, bättre läromedel och digitalisering. När stora barngrupper i förskolan nu växer upp måste också resurserna för att möta ökande behov skjutas till. Annars menar vi helt enkelt inte allvar med att satsa på barnen och skolan.

Inte minst när det gäller lokaler har nuvarande och tidigare styren i kommunen halkat efter rejält i planeringen. I snart 10 år har det pratats om stora renoveringsbehov på Astrid Lindgrenskolan, men mycket lite har hänt. När vi läser om 10 grader och snö i klassrummen vill vi inte tro att det har fått gå så långt.

Här behövs det satsningar – och även satsningar på högstadiet över lag. Vi har länge velat ha ett samlat högstadium i Vimmerby, i nya lokaler eller en rejält renoverad AL-skola. Vi menar att det är bra för de mindre barnen att gå på små enheter, gärna nära hemmet, medan undervisningen på högstadiet skulle gynnas av att vara en större skola. Ämneslärarna får fler kollegor, och det blir lättare att rekrytera behöriga lärare i till exempel språk. Dessutom reser redan landsbygdens ungdomar till högstadium i Vimmerby så det skulle inte bli någon förändring på så sätt.
Utgångspunkten i alla våra förslag är barnens utveckling och rätt till utbildning. Med genomtänkta och långsiktiga förslag kommer vår politik på sikt leda till en bättre ekonomi för kommunen. Vi vill bygga Vimmerby från grunden!

Lars Johansson, Johanna Cederstrand, Pia Young