(V)i kräver vettiga villkor på jobbet

Vi befinner oss på arbetet en väldigt stor del av våra liv. Har man tur har man ett jobb som man trivs med och arbetskamrater som är trevliga. I den bästa av världar ska arbetet vara utvecklande för den anställde med karriärmöjlighet. Alla har inte sån tur. Är arbetsmiljön dålig med buller eller damm, kanske har man blivit lite osams med någon arbetskamrat eller rent av med chefen, då är det inte lika roligt att gå till jobbet längre. I en sådan situation kan man ta hjälp av den fackliga organisationen på arbetsplatsen och skyddsombuden.

På en arbetsplats ska man känna sig säker. På dom flesta arbetsplatser så gör man det men det omkommer människor på jobbet varje år i olyckor som kunde undvikas. Arbetaren kan vara stressad, ouppmärksam eller trött, i många fall saknas eller används inte säkerhetsutrustning vilket kan få ödesdigra konsekvenser. År 2020 dog 29 personer på jobbet, 2021 var det 48 personer som inte kom hem efter jobbet. Därför behövs facket och skyddsombuden för att skapa en säker och trygg arbetsplats.

Att vara anställd av Vimmerby kommun är ett förhållandevis säkert arbete men även där behövs det skyddsutrustning och kläder. Omsorgspersonalen kräver arbetsskor av arbetsgivaren, något som man efterfrågat i flera år. Frågan har diskuterats i pressen och på sociala medier där Vänstern och Socialdemokraterna ställer sig bakom kravet men kommunfullmäktige har röstat ner förslaget med den borgerliga majoriteten i spetsen. Ett tydligt tecken på vilka partier som står på arbetarnas sida.

Ännu allvarligare är den stress och press som kör slut på omsorgsarbetarna, och hotar hela vår äldreomsorg. Larm och kris och skyhöga sjuktal, men de borgerliga partierna har inga andra lösningar än att fortsätta som förut. Hur kan de ens tänka tanken att det arbetssätt och till och med minskade resurser ska kunna leda till något annat än den oacceptabla arbetssituation som vi ser idag? Vi i Vänstern i Vimmerby vill göra radikala förändringar, komma tillrätta med oordningen och börja bygga Vimmerby kommuns ekonomi från grunden igen.

På valdagen avgör DU om vi får möjlighet till det!

Jerry Pettersson, ordförande Vänsterpartiet i Vimmerby